شاعری که افسانهاش را در قالبی نو ارائه کرد
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۸۶۳۹
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج شاعری است که قالب جدیدی را در شعر فارسی خلق کرد. با آغاز دوران مشروطیت قالب مستزاد در شعر فارسی خلق شد؛ این قالب شعری برای سرودن شعر درباره مسائل سیاسی و اجتماعی استفاده میشد. قالبهای دیگر شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی و غزل هم با تغییر مضمون و محتوا روبرو شدند و به مسائل اجتماعی و سیاسی روزگار خود پرداختند و نتیجه تحولات شعر فارسی در آن دوران در شعر نیما یوشیج متبلور شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید
نگاهی به زندگی پدر شعر نو فارسی + تصاویرنیما یوشیج در آغاز شاعریاش، در قالبهای سنتی شعر سرود و با شاعرانی مانند علی اصغر حکمت و ملک الشعرای بهار رفت و آمد داشت. نیما در ابتدا شعر ققنوس را سرود؛ به طوری که هنوز در شعر ققنوس با قالب شعر نو مواجه نبودیم. سپس او شعر افسانه را میسراید. افسانه نیما یوشیج همان شعری است که از آن با عنوان شعر نو یاد میکنند.
نیما یوشیج به وجود وزن و قافیه در شعر معتقد بود. در شعر نو تغییر در کوتاهی و بلندی مصراعها مطرح میشود و با بیت در این شعر مواجه نیستیم؛ بلکه شعر نیمایی بند دارد و قافیه در پایان هر بند قرار میگیرد. همچنین وزن عروضی در این شعر رعایت میشود؛ پس از نیما یوشیج شعر نو تحول پیدا کرد و با انواع دیگر شعر از جمله شعر آزاد، موج نو و سپید مواجه شدیم.
به مرور زمان شعر نو از ماهیت اصلی خود خارج شد؛ مهدی اخوان ثالت شاعری است که به حق میتوان او را از پیروان نیما یوشیج دانست. پس از او شاعران دیگری هم از نیما یوشیج تبعیت کردند که از جمله آنها میتوان به سهراب سپهری اشاره کرد. اما به مرور با خلق شعر سپید آنچه با عنوان شعر نیمایی منتشر شد از ماهیت اصلی اش فاصله گرفت و بیشتر شعرهایی که با نام شعر نو سروده شدند، در واقع موج نو و شعر آزاد بودند.
پس از نیما یوشیج تحولات شعر فارسی بیشتر شد؛ پس از او بود که شعر سپید خلق شد و حتی در غزل هم شاهد تحولاتی بودیم. تا جایی که پس از انقلاب قالبهای جدیدی در غزل از جمله غزل قطعه، غزل مثنوی و غزل سپید خلق شد.
تغییر دیدگاهی که از دوران مشروطه آغاز شد و در شعر نیما یوشیج ادامه یافت، در شعر امروز به گونه دیگری ادامه یافته است. تا حدی که امروز با جریانهای شعری مختلفی از جمله شعر کلاسیک، نئوکلاسیک، شعر مدرن، پست مدرن، معناگرا، ساختارشکن و فرم گرا روبرو هستیم. در واقع تحولی که در شعر نیما یوشیج به ثمر نشست. تمام قالبهای شعری را به دو قسمت قبل از نیما و پس از نیما تقسیم کرد.
نیما را به حق میتوان پدر شعر نو دانست؛ چون باعث شد تحول در شعر فارسی ادامه پیدا کند. البته این تحول در ابتدا مخالفانی داشت؛ در زمان نیما یوشیج با دو دسته شاعر سنت گرا و نوگرا روبرو بودیم. سنت گرایان به شدت با نیما یوشیج و طرفدارانش مخالف بودند. مخالفتهای سنت گرایان با نیما یوشیج تاحدی بود که تریبون را از او میگرفتند و اجازه نمیدادند، شعرش را در محافل ادبی بخواند. البته او ناامید نشد و به راه خود ادامه داد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نیما یوشیج شعر نو شعر فارسی نیما یوشیج شعر فارسی شعر نیما شعر نو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۸۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ربودن مرد جوان برای ۵۰۰ میلیارد ریال تتر
به گزارش خبرگزاری مهر، سردار علی ولیپور گودرزی افزود: چندی قبل زن جوانی هراسان به اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ رفت و گفت، سه روز قبل از شهر خود به تهران آمدیم؛ همسرم که نیما نام دارد برای دیدار برادرش از خانه خارج شد اما دیگر بازنگشت و تلفن همراهش خاموش شد. ساعتی پیش شماره ناشناسی به موبایلم زنگ زد و مدعی شد که همسرم را ربوده است و با تهدید به قتل او برای آزادیاش رمز ارز تتر بهارزش ۵۰۰ میلیارد ریال را درخواست کرد.
وی ادامه داد: تیمی از کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی وارد عمل شدند و با اقدامات اطلاعاتی پی بردند که نیما قبل از اینکه به دیدار برادرش برود بهخاطر اقدامات پزشکی بهسمت بیمارستان رسول اکرم (ص) رفته بوده است که در آنجا تلفن همراهش خاموش شده است.
سردار گودرزی افزود: تیم جنایی در گام بعدی راهی محل موردنظر شدند و با بازبینی دوربینهای مداربسته اطراف بیمارستان متوجه شدند که ۳ مرد جوان با یک خودروی پژ و۴۰۵ ناگهان جلوی پای نیما توقف کرده و با ایجاد ضربوشتم اقدام به آدمربایی کردهاند که در ادامه هویت یکی از متهمان شناسایی شد.
وی ادامه داد: تحقیقات تکمیلی حکایت از آن داشت که نیما با آدمربایان اختلافات گسترده مالی داشته است و آنها یک دوست مشترک دارند که از درگیری آنها خبر دارد از سوی دیگر اقدامات فنی مشخص کرد خودروی پژ و۴۰۵ در محور "خاش به زاهدان" تردد کرده است.
این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: کارآگاهان در این شاخه از تحقیقات سراغ دوست مشترک نیما و آدمربایان رفتند؛ او به تیم تحقیق گفت، نیما قرار بود که برای برطرف کردن حل مشکلات مالی که با آدمربایان داشت ۵۰ میلیارد ریال تتر به حساب آنها واریز کند اما این کار را نکرد و زمانی که آن ۳ مرد جوان از دریافت پول ناامید شدند اقدام به آدمربایی کردند.
وی افزود: در جریان تحقیقات جنایی هنگامی که متهمان متوجه شدند پلیس در یکقدمی بازداشت آنهاست گروگان را بدون دریافت پول آزاد کردند و هرکدام بهسمتی متواری شدند که در ادامه نیما در سلامت کامل با اتوبوس میانشهری به تهران آمد.
رئیس پلیس آگاهی پایتخت خاطرنشان کرد: پس از آزاد شدن گروگان تحقیقات تیم کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ برای دستگیری ۳ مرد آدمربا همچنان ادامه دارد.
کد خبر 6092508